Foto's
Beste reisperiode

Reisverslag Australië

Je moet er wel iets voor over hebben om er te komen, maar na ongeveer 24 uur vliegen, zonder wachten mee te rekenen, landden we voor het eerst op Australische bodem. We hadden een 28-daagse rondreis per bus geboekt bij Scenic tours, die ingedeeld kan worden in 2 grote delen. Het eerste deel ging van Sydney tot Darwin en het tweede deel van Cairns terug naar Sydney. Scenic Tours is net zoals APT gekend voor het organiseren van rondreizen per autocar. We hadden deze reisformule verkozen omdat het ons afschrikte om zelf te rijden omwille van de afstanden, het links rijden en de afgelegen gebieden in de Outback. Vooraleer de rondreis startte verbleven we een paar dagen in Sydney wat een goede keuze bleek te zijn omdat er 1 bagage op een verkeerde vlucht was terechtgekomen in Londen. Na 2 dagen bang afwachten kwam deze dan toch aan in het hotel.

Van rusten was er geen sprake want de dag erna hadden we een trip naar de blue mountains en het featherdale wildlife park gepland. Het featherdale wildlife park was heel leuk omdat je hier de mogelijkheid hebt om de typische australische dieren van kortbij te zien. Hier kan je onder andere kangoeroes voederen en koala's strelen. Vanaf het park zijn we naar de blue mountains gereden, die hun naam te danken hebben aan de blauwe gloed die je van ver kan zien. Er is ook een bekende rotsformatie, de three sisters, te bezichtigen en een touristische route met onder meer een kabellift en een treintje.

De volgende dag hebben we in de stad wat rondgedwaald. Sydney is een heel plezante en levendige stad met veel bezienswaardigheden zoals, Opera House, Harbour Bridge (hier kan je een bridge walk doen maar dit moet lang op voorhand geboekt worden), botanische tuin, waterfront, Sydney-tower, the Rocks, Sydney aquarium...

Op 7 oktober 2007 begon het eerste deel van onze tour.

Dag 1: Sydney-Griffith

Onderweg een bezoek aan de hoofdstad Canberra. Canberra is een heel moderne stad met bezienswaardigheden zoals Regatta point met een panoramisch uitzicht op het meer Burley Griffith, het war memorial, parlementsgebouw en de verschillende buitenlandse ambassades.

Dag 2: Griffith-Adelaide:

Bezoek aan een schapenboerderij in Hay, waar je het gevoel hebt dat de tijd heeft stil gestaan en waar er jaarlijks kampioenschappen schaapscheren plaatsvinden. Onze weg gaat verder naar Adelaide doorheen heel wat schilderachtige landschappen.

Dag 3:Adelaide-Wilpena Pound:

Stops in Orrorro en Claire waar we ons terug in de 19de eeuw wanen. Nadat we de Murray rivier bewonderden zetten we onze weg verder naar Wilpena Pound. Dit is een natuurlijk amphitheater met schitterende vergezichten vanaf Wangarra lookout. Hier maakten we een wandeling doorheen de mooie natuur waar we voor het eerst vele kangoeroes en wallabies in hun natuurlijke omgeving konden zien. In Wilpena Pound heb je de mogelijkheid verschillende wandelingen of tochten met 4x4 te ondernemen.

Dag 4: Wilpena Pound-Cooper Pedy:

Vandaag verlaten we de toeristische weg om de echte outback te ontdekken. We vervolgen onze reis via de bekende Oodnadatta track met stops in Lake Eyre South (zoutmeer), Marree (oud treinstation, de gahn) en in William Creek. William Creek is een totaal verlaten dorpje met een pub, enkele huizen, veel zand en veel vliegen. Een hoed met een net is hier geen overbodige luxe. Onze dag eindigt in Coober Pedy, waar de meeste mensen ondergronds leven tegen de extreme hitte in de zomer en de koude winternachten. Hier hebben we een bezoek gebracht aan een ondergrondse kerk, ondergrondse woning en een opaalmijn. Dit is de uitgesproken plek om juwelen te kopen met prachtige opalen. Normaal was het ook de bedoeling dat we verbleven in een ondergrondse hotelkamer, maar het lot was ons echter niet goed gezind en we werden verbannen naar een bovengrondse kamer die zelfs geen deel uitmaakte van het hoofdgebouw omdat het hotel overboekt was.

Dag 5: Coober Pedy-Ayers Rock:

Vandaag is het een zware tocht van 750 km naar Ayers rock door de woestijn. Ayers rock is een spectaculaire enorme rots in het midden van de woestijn. De zonsondergang bij Ayers rock is heel speciaal omdat elke minuut de kleur van de rots veranderd door de ondergaande zon. De mensenmassa moet je er wel bij nemen, maar je hoeft er niet voor te vrezen want iedereen vind hier wel een plaatsje

Dag 6: Ayers rock:

Onze dag begon zeer vroeg(4 uur) want er stond een wandeling rondom Ayers rock(9 km) bij zonsopgang, op het programma. Dit was één van de prachtigste zonsopgang die we al meegemaakt hadden. De felrode tinten van de rots waren fenomenaal. Normaal kan je de rots ook beklimmen maar dat was onmogelijk op dat moment, omdat het te winderig was. Ook bij te hoge temperaturen sluiten ze het pad. In de namiddag was het dan de beurt van de Olga's. De Olga's zijn zeer grote rode rotsen die nog indrukwekkender waren dan Ayers rock. Tot onze grote spijt en wegens tijdsgebrek was hier enkel een korte wandeling in de kloof voorzien. De dag werd besloten met het prestigieuze en zeer beroemde sounds of silence diner. Dit staat in alle gidsen beschreven als topattractie en is bijna onmogelijk ter plaatse zelf te boeken. Het idee was tof om midden in de woestijn, in het pikdonker, aan tafeltjes te dineren onder een enorme sterrenhemel, maar doordat er enkel wat verlichting op de tafeltjes zelf was trok dit alle insecten aan, die in massa's op de tafel en in ons bord belandden. Hierdoor bleek het al heel wat minder aangenaam te zijn. Trouwens het eten vonden we ook niet om over naar huis te schrijven.

Dag 7: Ayers rock-Kings Canyon

s' Morgens maakten we een helicoptervlucht over Ayers rock en in de verte konden we een glimp van de Olga's opvangen. In de namiddag zijn we verder gereisd naar Kings Canyon waar je verschillende wandelingen kan ondernemen. Wij hebben hier gekozen voor de zwaarste tocht van 6 km. Dit is een zware bekimming (hoge trappen) tot aan de top en dan bijna 6km stappen op de rand van Kings Canyon. Ook voor ons was dit één van de hoogtepunten van de reis. Je moet wel over een redelijk goede conditie beschikken en veel water drinken. Temperaturen van 40° en meer zijn hier de normaalste zaak.

Dag 8: Kings Canyon-Alice Springs

Nu zetten we onze tocht verder tot Alice Spring met een stop aan het oude telegraaf station waar Alice Springs onstond. Ook brachten we een bezoek aan de wereldberoemde Royal Flying Doctors. s' Avonds maakten we een kamelentocht doorheen de Todd rivier(die droog stond). Tot ieders verbazing begon het hier te regenen want het was jaren geleden dat ze dit hier nog gezien hadden. De avond werd afgesloten met een heerlijk diner met australische lekkernijen.

Dag 9: Alice Springs

We hadden vandaag gekozen om in de voormiddag te shoppen in Alice Springs. Alice springs is een leuk stadje met heel veel aboriginals (soms stinken die als de pest) Ze waarschuwen je wel dat je best geen aboriginals fotografeert zonder toestemming. Voor originele souvenirs, leuke t-shirts, opaal en aboriginal kunstwerken is dit de place to be!! In de namiddag stond er nog een bezoek aan Standley Chasm en Simpsons Gap op het programma.

Dag 10: Alice Springs-Tennant Creek

s'Morgens een bezoek gebracht aan de school of air, waar leraars les geven op afstand aan kinderen, die niet naar school kunnen omdat ze te ver afgelegen wonen. Ingenieus!! In de namiddag kwamen we aan bij Devil's Marbels. Dit is ook iets dat je zeker moet zien. Speciale rotsformaties van enorme ovale, ronde, gespleten en op eengestapelde rotsblokken. Hier kan je heel leuke foto's nemen.

Dag 11: Tennant Creek- Katherine

In de voormiddag hebben we een bezoek gebracht aan een heel groot runderbedrijf, waar we enkel een video te zien kregen. Dat was niet wat we er van verwacht hadden. s'Middags aten we onze lunch in de daly waters pub. Deze pub moet je gezien hebben. Overal hangen bh's, slipjes en nummerplaten die mensen achtergelaten hebben van over heel de wereld. Na onze lunch brachten we een bezoek aan een thermale pool in Mataranka. De stank bij de pool moet je er bij nemen want er hangen 100den vleermuizen in de bomen. Hopen maar dat die beesten niks laten vallen op je kop.

Dag 12: Katherine- Kakadu

500 km verder bereikten we Kakadu national park. Maar eerst maakten we nog een boottocht door de Katherine Gorge. Als je geluk hebt kun je een paar krokodillen zien in deze prachtige omgeving. In Kakadu maakten we een wandeling naar de Nourlangie rots met rotstekeningen van de aboriginals.

Dag 13: Kakadu

Vandaag was het een prachtige dag voor de vogelliefhebbers met een boottocht op de Yellow waters billabong. Hier zie je, brolga's, jabiru's, roofvogels, kingfishers en ... krokodillen. Na de lunch maakten we nog een vlucht over het prachtige landschap van Kakadu. Het vliegtuigje ging redelijk wild tekeer zodat je beter niet kan vertrekken met een volle maag. De dag werd afgesloten door een prachtige zonsondergang vanop Ubir met zicht op het land van The Never Never.

Dag 14: Kakadu-Darwin

Na een trip van ongeveer 450 km bereikten we Litchfield National Park. Een echte attractie hier zijn de Kathedrals of the North. Deze termietenheuvels bereiken hoogtes van 5m en nemen allerlei vormen aan. Onderweg zijn we gestopt bij de Florence en de Wangi watervallen, waar je een duik kan nemen in het ijskoude water. Maar opgepast voor de krokodillen. Die avond was er nog een sunset dinner cruise in Darwin.

Dag 15: Darwin

In Darwin konden we kiezen tussen het territory wildlife park en de jumping crocodile cruise. Wij hebben gekozen voor het wildlife park wat een zeer groot en prachtig park is. Wat je zeker moet zien is de show met de verschillende roofvogels. Je hebt er een gebied waar je tussen de kangoeroes en wallabies rond kunt lopen. (sommige kan je aanraken maar wees voorzichtig) Verder zijn er nog delen met verschillende reptielen, vogels, nachtdieren en een aquarium. Hier heb je ook de mogelijkheid om een wandeling van meer dan 1 km te maken doorheen het regenwoud. In de namiddag hadden we vrije tijd in Darwin. Dit is een heel gezellig stadje met een grote variatie van restaurants en winkels.

Dag 16: Cairns

Het eerste deel van de tour zat erop en met een vroege vlucht vlogen we van Darwin naar Cairns. In Cairns hadden we de rest van de dag vrij om de stad te verkennen. Cairns is een typische kuststad met veel winkels, bars en restaurants. s'Avonds was er een diner voorzien in het Tjapukai Aboriginal Cultural Park. Het eten was er heel lekker maar de show vonden we maar niets. Het waren fake aboriginals die een show gaven.

Dag 17: Cairns

Na een zeer woeste boottocht met de quicksilver catamaran kwamen we aan op een platform midden in de oceaan boven op het great barrier reef. Hier had je de mogelijkheid om te zwemmen, snorkelen of zelfs een tochtje te maken met een duikboot, waardoor je de vele prachtige vissen en koralen kon observeren. Er was ook een lekker lunch-buffet voorzien. Neem wel een pilletje in tegen de zeeziekte als je van deze lunch wil genieten. Wie een kaartje te sturen heeft en er een speciale stempel op wil kan het hier posten.

Dag 18: Cairns-Cape Tribulation

Onderweg maakten we een ritje met de bekende trein via de suikervelden in de Atherton Tablelands tot Kuranda. Dit is een klein toeristisch dorpje met vele souvenierwinkeltjes. Voor onze terugtocht maakten we gebruik van de grootste kabelbaan ter wereld, The Skyrail gondola, met prachtige panorama's. Daarna reden we met de bus verder naar Daintree National park.

Dag 19: Cape Tribulation

Daintree national park is een tropisch regenwoud met veel mangroven, een natuurlijke habitat voor krokodillen. Eerst hebben we een wandeling gemaakt in het regenwoud en daarna een boottochtje. We verbleven hier in het midden van het regenwoud in een hotel dat bestond uit verschillende chalets met open ramen. 's Nachts sliep je hier met de geluiden van het woud als achtergrondmuziek. Er liepen ook een aantal speciale hotelgasten rond. George een Cassowary(soort van struisvogel) kwam ons regelmatig een bezoek brengen en de vuilbakken van ons hotel werden belegerd door een groepje monitors (reuzenhagedissen).De Cassowary behoort tot één van de dodelijkste dieren en de monitors zijn ook redelijk gevaarlijk, zodat het steeds oppassen geblazen was. Ook op het strand mocht je vanwege de krokodillen niet te kort bij het water komen.

Dag 20: Cape Tribulation-Mission Beach

We zetten onze route verder tot Mission Beach via de Millaa Millaa falls en de reusachtige curtainfig tree.

Dag 21: Mission Beach-Daydream Island

Deze dag brachten we een bezoek aan het coral reef aquarium in Townsville. Daarna reden we verder tot Hervey Bay waar we de ferry namen naar Daydream Island. Op Daydream Island is er slechts één hotel gevestigd over gans het eiland met een zeer lekker buffet. Enig nadeel dat het er stonk naar rotte vis.

Dag 22: Daydream Island

We brachten een bezoek aan Hamilton Island dat gekend staat voor honeymoners. Dit eiland is een stuk mooier en groter dan Daydream Island en men kan er verschillende hotels en buitenverblijven terugvinden. Op een deel van het eiland is het verboden met een auto te rijden en je kan er een golfkarretje huren om daar rond te toeren. Spijtig dat we hier niet logeerden want dit eiland was super!! Na Hamilton gingen we verder tot Whitsunday Island, waar de ferry aanmeerde aan een prachtig wit strand. Op deze plaats kwamen de rijkelui toe met een watervliegtuigje voor een champagne lunch.

Dag 23: Daydream Island-Rockhampton

Na een rit van 500 km. kwamen we in Rockhampton aan; the "beef" capital van Australië. Hier heb je nog echte cowboys en elke maand doen ze hier rodeo's. Spijtig genoeg niet toen wij er waren. Hier hebben ze de beste steaks van Australië (zeggen ze). Maar ik denk dat de beste steaks al uitverkocht waren toen wij ons eten kregen.

Dag 24: Rockhampton-Fraser Island

Dit was een dag die ons lang zal bijblijven. Een bezoek aan het historische Langmorn Station. Dit is nog een echt werkende outback cattle station. Hier kom je meer te weten over het reilen en zeilen op een boerderij. De kangeroes die ze hadden als huisdieren maakte deze boerderij heel speciaal. De eigenaars verwelkomden ons met vers brood en koekjes. Wanneer we aan tafel gingen zitten kwamen uit elke hoek kangeroes aangehuppeld. Ze waren namelijk verzot op het brood en kwamen hiervoor bedelen. Na dit fascinerende bezoek reden we verder tot aan de ferry die ons naar Fraser Island bracht. Dit eiland is het grootste zandeiland ter wereld.

Dag 25: Fraser Island

We maakten een dolle rit in een 4x4 op Fraser Island waar er geen verharde wegen zijn maar enkel zandwegen. We hebben ook al de hoogtepunten van het eiland gezien nl.: Eli creek, Maheno scheepswrak, Coloured sand, lake mc Kenzy. Doordat er enkel maar zandwegen zijn, zijn we enkele malen vastgereden. Dit was een hele toffe ervaring.

Dag 26: Fraser Island-Surfers Paradise

Onderweg bezochten we de Australian Zoo, van de bekende Steve Irwin, 'the Crocodile hunter'. Dit is een enorm groot dierenpark met verschillende attracties. Vooral de show met de krokodillen was spectaculair. Van daaruit reisden we verder naar Surfers Paradise, de grootste en bekendste stad van de Gold Coast. Deze stad is het mekka van surferboys en beachbabes. Hier is altijd wel iets te beleven met zijn vele winkels, restaurants en bars die bijna dag en nacht open zijn.

Dag 27: Surfers Paradise-Coffs Harbour

Onderweg stopten we even in Byron Bay, het meest oostelijke punt van Australië. Dit stadje is gekend voor de verschillende nationaliteiten die hier wonen en dat merk je ook aan de winkeltjes. In point danger heb je een prachtig zicht op de kustlijn.

Dag 28: Coffs Harbour-Sydney

Dit was de laatste etappe van onze rondreis. Het enige wat we die dag nog deden was de australische wijnen proeven en verder rijden tot Sydney.

Na onze tour hebben we nog een aantal dagen in Sydney verbleven. We hebben op onze terugvlucht een stop-over in Singapore gemaakt. Hier zijn we 4 dagen gebleven. Meer hierover vind je in het reisverslag van Singapore.